The week we started to write Drum, my relationship ended and I was left alone in a draughty old house, which belonged to a friend of a friend. In the house, I sat around with my notebook, the quiet hours cut with news from friends and the TV: the suicides of musicians and writers I’d known and queer kids I hadn’t; the systematic abuse of vulnerable people, the constant mockery of anyone on the outs.
I knew what the purpose of the album would be when I wrote the repeated line in ‘Get Yours’: “There’s none left here and all I need.” I wanted it to be a record of defiance, a resistance to the idea of scrambling for a place at a table that wasn’t set for you. A sort of a love letter to anyone who not only can’t meet the standard but doesn’t want to. I wanted it to be a record of rage and ecstasy and endless nights and sex and dumb fun and ventures in solidarity. Not just an album of urgency and longing, but one of abandon and a reclaiming of a self beyond boundaries.
But I couldn’t avoid what was immediately happening in my life, either, that the end of my relationship had uncovered a lot of the feelings of isolation I experienced growing up. And so it turned out that the album is also personal, and I think is in conversation with queer histories of silence and evasion and transgression, which I was revisiting through the writing of James Baldwin and Cocteau. Childhood imagery kept creeping into the lyrics. Maybe I was trying to come to some peace with the past and to stand up and find some agency in the present. I suppose it was the most defiant thing I could think to do: not to write as some act of catharsis but in an attempt simply to document and claim my existence; that I am here. – Adam Curley (Sänger, Texte Gold Class)
Drum ist der Nachfolger ihres Debütalbums
It’s You. Ihr neustes impulsives Werk, zeigt eine Band, die es schafft über die Narben und Komplexität ihres Lebens hinwegzukommen.
Gegründet wurde die Band 2014 von einer Gruppe aus Arbeitskollegen und Freunden aus einem Kurs für kreatives Schreiben und einer Bar aus Melbourne.
Gold Class‘ gradlinige und explosive Konzerte finden ihren Höhepunkt in It’s You. Einen Mix aus der damals jungen Gruppe von Punks, getragen von Curley’s Bariton und Themen wie persönliche Auseinandersetzungen, Sexualität und Identität. Das Album wurde für den
Australian Music Prize in die engere Wahl aufgenommen und für den
Age Award nominiert. Ihre Liveshows sowohl in Australien als auch in London waren ausverkauft, ebenso wie die lokalen Festivals wie dem Golden Plains und dem Splendour in the Grass und dem internationalen
Sets bei SXSW,
London Calling und
Primavera Sound.
Aufgenommen wurde das Album in den Melbourne's Head Gap Studios und Co-produziert von
Gareth Liddiard, einem Gründungsmitglied von
The Drones. Auf ihrem zweiten Album versuchen sie neue Wege, sowohl textlich als auch klanglich, zu gehen. Mit dem Einfluss Liddiards‘ schaffen sie es eine neue Fassette der Band zu zeigen. "Wir wollten ein Risiko eingehen", sagt Curley und betont, dass Liddiards‘ der einzige sei, der dem Album etwas Interessantes geben könne.
Das Album schafft es, das Chaos des Lebens in etwas Tapferes, manchmal Brutales, aber Schönes zu verwandeln. Was auch immer kommen wird, der Beat - zumindest - geht weiter.
Gold Class Tourdaten:
20-23.09 Hamburg, DE @ Reeperbahn Festival
23.09 Amsterdam, NL @ Paradiso Noord
26.09 London, UK @ Moth Club
Facebook |
Twitter |
Instagram|
Website